www.koskinverkko.com

koskinverkon etusivulle

Keskustelun etusivulle
Avaa ketjutetussa näkymässä

Lisää raiteita välille Tre - Hki. (Liikenne)

kirj. mvonkarne, 22.02.2018, 09:42 @ Pauli Kiuru ja Arto Satonen

Aluepolitiikka on varsin epäonnistunut, mikäli työmatkaliikenne on merkittävästi lisääntynyt Tampereen ja Helsingin välillä. Ajatus pitää koko Suomi asuttunua on kannatettavaa monessakin mielessä.

Mitä tulee muihin uudistuksiin, se että käteinen raha ei kelpaa maksuvälineeksi junassa, tai että vaaditaan älypuhelimia, on kohtuutonta. Niin helppoa oli joskus kulkea junalla; hyppää kyytiin ja heittää setelin konnarille. Kuitenkin, rahan luonteeseen kuuluu se, että se on yhdessä sovittu olevan käyttökelpoinen vaihdon väline ja arvon mitta. Esimerkiksi, yhden dollarin setelissä lukee seuraavaa: "This note is a legal tender for all depts, public and private."

Kyllä rahalla pitää voida maksaa eurostoliitossakin ja etenkin siitä syystä, että hinta jonka maksamme olemassa olevasta yhteisvaluutasta on meille kohtuuttoman suuri. Miksi maksaa kallista hintaa, etenkään jollei se tuote(vaihdon väline) edes toimi (Junassa). Tämän yhteisrahan hintahan on: Rahapoliittinen joustamattomuus markkinatilanteiden mukaan. Toisin sanoen, markkinoiden joustaessa, joku muu paikka sitten joustaa, kun yksi lenkki systeemissä on fixattu. Nyt joustot voidaan tehdä vain sisäisellä devalvaatiolla, joka tappaa talouskasvun taustatekijöitä.

Tokihan isoissa bisneksissä yhteisvaluutalla on etunsa, että kun tarjouksia tehdään ja sitten myyntihetkellä kurssit ovatkin muuttuneet, yllätyksiä tulee yrityksille, mutta ehkäpä kurssimuutoksiin voisi varautua tarjousvaiheessa ja tietokoneet kun laskevat asioita, niin automatic tämäkin voisi sujua. Marginaalinen etu IT-aikana.

  luettu 2249 kertaa

Koko viestiketju:

 

Keskustelun etusivulle
105838 viestiä 8412 viestiketjussa, 126 rekisteröitynyttä käyttäjää, 6 verkossa (0 rekisteröitynyttä, 6 vierasta)
Ota yhteyttä!