www.koskinverkko.com

koskinverkon etusivulle

Keskustelun etusivulle
Avaa ketjutetussa näkymässä

Sähköinen tulevaisuutemme (Talous ja raha)

kirj. Pälkäneeltä päin, 25.01.2019, 11:13

Tässä aamun lööppejä silmäillessäni osui eteen otsikko jossa kerrottiin että tuleviasuuden nimissä Suomeen perustetaan valtakunnallinen sähköautojen akkujen kierrätysverkosto/-organisaatio. Jäin miettimään että miksikös autojen huoltopisteet eivät voi kierrättää näitä sähköautojen akkuja. Tai miksi esim. akkujen kerääjät eivät voi niitä kierrättää. Meillähän on jo olemassa oleva kierrätysjärjestelmä. Tosin, se kyllä maksaa lyijyakuista sen verran huonosti (500e/tn) että tulee edullisemmaksi polttaa akut lyijyksi ja kerätä akkuhapot talteen jolloin ne voi myydä vuoden seisotuksen jälkeen "akkujen korjaajille".

Mutta takaisin sähköautoihin... Mietin tätä sähköistä tulevaisuuttamme jonka on määrä toteutua 2035. Ihan ensiksi pitää muistaa että suurin saastuttaja Suomessa on raideliikenne. Se kuluttaa niin paljon sähköä että jos se lopetettaisiin välittömästi, kaksi ydinvoimalaa voitaisiin sammuttaa. Näennäisesti ydinvoima on puhdasta, mutta kun tiedetään että sen saasteita joudutaan varastoimaan muutamia satoja tuhansai vuosia, niin äkkiseltään se ei enää olekkaan niin puhdasta.

Entäs sitten autot. Norjassa sähköautojen haltijoille/omistajille on valtion puolelta toimitettu lisäverolappu koska sähkönsiirron runkoverkkoa joudutaan vahvistamaan latausten virtapiikkien vuoksi. Sama on siis edessä Suomessakin, ja sehän tarkoittaa että sähkön siirtohinnat nousevat mutta myös sitä että sähköautojen omistajille tulee "sähkövero" maksettavaksi energiaveron lisäksi.

Jos taas ajatellaan taloyhtiöitä ja yksityisiä niin mitä muita kuluja kuin autonhankinta tulee eteen? Ehkä latauspiste. Tänä päivänä tuollainen kahden auton latauspiste, joita näkee markettien pihoilla ja aina sielä täälä, maksaa 8600e/kpl. Jos taloyhtiössä on esim. 40 autopaikkaa, voisi se tarkoittaa 344 000e investointia. Pitää kuitenkin muistaa, että myös pääsulakkeita joutunee kasvattamaan sekä se että mikäli pinejänniteteriffissakin mennään "tahomaksuun" tai tuntikohtaiseen tehomaksuun, saattaa energian hinta nousta hurjastikkin. Käytännössä kaksin-kolminketaistuminen on täysin mahdollista. Siirtohinnoittelusta puhumattakaan.

Jos sitten mietitään itse ajoneuvolla ajamista niin normaalisti tasaista matkanopeutta ajettaessa tarvitaan 30-30kW tehoa nopeuden ylläpitämiseksi. Ehkä 6kW sisätilojen lämmitykseen/jäähdytykseen sekä valoihin ja muuhun sähkölaitteistoon kilowatin verran. Tätä kun vertaa ilmoitukseen että nyt sähköautoihin voidaan ladata 186kWh/15min, niin kauasko tuolla energiamäärällä pääsee ja paljonko se maksaa? Sillä voisi ajaa 4h 20min tasaista ajoa. Joka voisi tarkoittaa 300-320km. Ja energiakustannukset tälle matkalle olisivat ~30-32e nykyenergian hinnoilla. Samalla rahalla ostaisi bensiiniä ~21 litraa ja kulutukseksi muutetttuna se tarkoittaisi 6.7 litran kulutusta sadalle kilometrille. Tältä kantilta tarkasteltuna ei näyttäisi kovin huonolta, mutta olemmekin nyt nykyenergian hintatasossa, ei vielä monopolissa.

Onneksi itse on jo 2035 niin vanha ettei ajo-oikeuttakaan varmaan ole enää olemassa. Joten autoilu tuskinn koskettaa. Mutta kaikki muu hässäkkä josta ei puhuta, sitä kannattaisi miettiä. Varsinkin näin vaalien alla.

...niin... Onhan meillä aina vaihtoehto muuttaa tulevaisuutta mutta harva muutosta haluaa. Nimittäin lentomatkailun lopettaminen. Kun lentämisestä jää kaikki se kerosiini yli, ei polttonesteidenjakelua yksityisille tarvitse lopettaa. Samalla maailman CO2 arvot puhdistuvat ja jääkarhutkin pelastuvat. Mutta se oma napa ja se "minä haluan...". Siihen on vaikea vaikuttaa.

  luettu 203 kertaa

Koko viestiketju:

 

Keskustelun etusivulle
108379 viestiä 8578 viestiketjussa, 132 rekisteröitynyttä käyttäjää, 12 verkossa (0 rekisteröitynyttä, 12 vierasta)
Ota yhteyttä!