www.koskinverkko.com

koskinverkon etusivulle

Keskustelun etusivulle
Avaa ketjutetussa näkymässä

Asiakkaan taivas (Valtakunnan politiikka)

kirj. KMS, 29.01.2019, 00:40 @ KMS

Valkeakosken Sanomien jutun 23.1.2019 perusteella herää huolestuneisuus hoivakoti-Wäinämöisen vanhusten hoidon ja hoivan laadusta. Kilpailuttaminen vaatii ammattitaitoa ennen kaikkea laadusta tinkimättä.

Kokoomuksen lääkärivaltuutettu Mikko Franssila hehkuttaa tietenkin yksityisen toimijan puolesta, vaikka hän hyvin tietää myös omasta työstään, että hoidon (esim.lääkärin) paremmuuden mittaaminen pelkästään taloudellisin kriteerein voi johtaa ja usein johtaakin pahasti harhaan. Halvin reppulääkäri ei takaa pätevintä hoitoa.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja Sari Pulla-Savolainen(sd) korostaa Franssilan tapaan Mehiläisen palvelun edullisuutta kaupungin tuottamaan palveluun verrattuna.

Vs. sosiaali- ja terveysjohtaja, talous- ja kehittämisjohtaja Minna Uschanoff Valkeakosken kaupungilta toteaa, että hintaeroon vaikuttavat kaupungin puolen sairauspoissaolot, ikäänkuin yksityisellä puolella ei sairastettaisi lainkaan vai täytyykö siellä sairaana töissä.

Mietityttää myös miten luotettavia ovat Uschanoffin mainostamat asiakastyytyväisyyskyselyt, kun vastaajina ovat erittäin iäkkäät, hyvin sairaat ja usein dementoituneet hoidettavat.

Kilpailuttaminen ei ole poliitikkojen vahvimpia puolia. Kun vastassa on hoivabisneksen kovat ammattilaiset, niin kannattaa muistaa, että sopimuksia sorvattaessa yleensä piru piilee yksityiskohdissa. Ja luottaminen sinisilmäisesti hoivayritysten hehkuttamaan omavalvontaan on syytä heti unohtaa.

Alla vielä Pekka Siikala tuolla toisaalla kommentissaan vääntää rautalangasta (myös Koskin päättäjille) yksityisen toimijan ja julkisen toimijan eroista.

"Ymmärrän että näet asian noin, koska itse asiassa et ymmärrä miksi julkinen on tehokkaampi ja eritoten hoiva-alalla.

Tarkastellaan asiaa yksinkertaisen esimerkin avulla:

Julkinen yksikkö A hoitaa 50 vanhusta ja yksityinen yksikkö B hoitaa 50 vanhusta. Molemmat yksiköt tarvitsevat saman lakisääteisen määrän neliöitä ja saman lakisääteisen määrän työntekijöitä. Molemmissa yksiköissä vanhukset tarvitsevat saman määrän hoitoa, ruokaa, tarvikkeita etc. Nuo asiat ovat siis käytännössä vakioita.

Mutta vain toisen yksikön tarvitsee lähettää rahaa osakkeenomistajille. Ainoa keino saada sitä osakkeenomistajien vaatimaa rahaa on tinkiä jostain. Ja tinkiä voidaan vain henkilökunnan määrästä väärentämällä raportteja, tai hoitamalla huonommin, tai ruokkimalla huonommin.

Vanhusten hoidossa eivät päde samat liiketalouden lait kuin metalliteollisuudessa, puusepänteollisuudessa, telakoilla, taksiautoilussa, kaupallisessa mediassa tai päivittäistavarakaupoissa.

Yksityinen yksikkö voi tarjota yhtä hyvää tai parempaa hoivaa vanhuksille kuin julkisen sektorin yksikkö vain yhdellä tavalla - olemalla huomattavasti hintavampi. Ja sillekin on runsaasti tarvetta ja käyttöä.

Ymmärrän kyllä että et voi olla kanssani samaa mieltä, enkä siis enempiä intä. Päätän kuitenkin toteamalla ettei vanhusten hoitoa voi tehostaa. Se on mahdotonta. Ja siksi se on väärä ala yksityisille yrityksille, elleivät ne peri selvästi korkeampaa hintaa kuin julkinen sektori."

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/270416-viranomaisten-esperi-paperit-paljastavat-laakkeet-sekaisin-hoitajat-uhkasivat-lakolla

  luettu 189 kertaa

Koko viestiketju:

 

Keskustelun etusivulle
108379 viestiä 8578 viestiketjussa, 132 rekisteröitynyttä käyttäjää, 7 verkossa (0 rekisteröitynyttä, 7 vierasta)
Ota yhteyttä!