www.koskinverkko.com

koskinverkon etusivulle

Keskustelun etusivulle
Lineaarinen

Automaattinen oikeinkirjoituksen tarkistus (Yleistä keskustelua)

kirj. Konkari, 21.11.2017, 16:11

Pakollisen rekisteröitymisen seurauksena verkon kirjoitukset ovat oleellisesti siistiytyneet. Valitettavasti myös romahdusmaisesti vähentyneet. Nimimerkkien takana olevien henkilöiden nimien kuten myös puoluekantojen arvuuttelukin ovat lähes kokonaan loppuneet.
Viestejä kirjoitettaessa ohjelma suorittaa automaattisen oikeinkirjoituksen tarkistuksen ja alleviivaa (ainakin minulla) väärin kirjoitetut tavallisimmat sanat. Onko se tietämättömyyttä, huolimattomuutta vai lukijoiden vähättelyä kun annettua "vinkkiä" ei korjata?
Ei silti, kyllähän noista teksteistä yleensä asia selviää, mutta luulisi että kaikki tänne kirjoittavat ovat kuitenkin ainakin peruskoulun käyneitä. Ja ainahan se on hauskempi lukea selvää ja oikeinkirjoitettua tekstiä.
No, joku vetää tästäkin härkäpavun nenään, mutta vetäköön.

luettu 557 kertaa

Automaattinen oikeinkirjoituksen tarkistus

kirj. Samofaari, 21.11.2017, 17:29 @ Konkari

Kommentien vähyys johtunee siittä että oli yksi sälli mikä pommitti monella nimimerkillä. Ja nyt kun sen tehty vaikeeksi on jamppa poistunut koko koskinverkosta.

luettu 504 kertaa

kirj. Pälkäneeltä päin, 22.11.2017, 13:35 @ Konkari

Kappas, minä en vielä ole huomannut alleviivauksia tai korjausehdoituksia. Meillä taitaa olla erikieliset käyttöjärjestelmäversiot käytössä.

luettu 452 kertaa

kirj. Konkari, 22.11.2017, 15:44 @ Pälkäneeltä päin

Käyttöjärjestelmäni on Windows 10 Home

luettu 454 kertaa

kirj. Pälkäneeltä päin, 22.11.2017, 15:50 @ Konkari

...näin arvelinkin.

Itselläni Linux versiot 2.4.2 ja 3.11.6. Käyttöjärjestelmien kielenä luonnollisesti englanti, koska englanti on tietokonekieli.

luettu 458 kertaa

kirj. Konkari, 22.11.2017, 15:58 @ Pälkäneeltä päin

Juu, minulla taas on Suomi, eli sama joka on äidinkieleni.

;)

luettu 454 kertaa

kirj. vaari, 22.11.2017, 16:57 @ Pälkäneeltä päin

...näin arvelinkin.

Itselläni Linux versiot 2.4.2 ja 3.11.6. Käyttöjärjestelmien kielenä luonnollisesti englanti, koska englanti on tietokonekieli.

Koska en ole kovin hyvin näistä käyttöjärjestelmistä selvillä, mutta muistelenkin vain, että eikös ole olemassa, joku sellainen avustava "oikeinkirjoitusta tarkkaileva toiminta" olemassa, joka todellakin neuvoo korjaamaan kirjoitusvirheitä?

vaari.

luettu 464 kertaa

kirj. Kotitarvekalastaja, 23.11.2017, 11:52 @ vaari

En tiedä systeemin nimestä, mutta aika hyvin näyttää toimivan.

luettu 442 kertaa

kirj. webmaster ⌂ @, 27.11.2017, 09:17 @ Pälkäneeltä päin

Luulen, että se on tuo selain, joka tarkastaa kielioppia ja oikeinkirjoitusta. Ainakin Chrome on innokas näin tekemään. Jokin aika sitten Chrome ei vielä tukenut suomen kielen oikeinkirjoituksen tarkastamista kuten saattaa tästäkin tekstistä nähdä.

[image]

---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

luettu 360 kertaa

kirj. Konkari, 27.11.2017, 09:50 @ webmaster

Luulen, että se on tuo selain, joka tarkastaa kielioppia ja oikeinkirjoitusta. Ainakin Chrome on innokas näin tekemään. Jokin aika sitten Chrome ei vielä tukenut suomen kielen oikeinkirjoituksen tarkastamista kuten saattaa tästäkin tekstistä nähdä.

[image]

Käytössäni oleva selain on edelleen Explorer, joka ainakin noita virheitä alleviivaa. Windows kyllä tarjoaa vähän väliä vaihtamaan Chromeen.

luettu 352 kertaa

kirj. vaari, 28.11.2017, 10:54 @ Konkari

[image]

Käytössäni oleva selain on edelleen Explorer, joka ainakin noita virheitä alleviivaa. Windows kyllä tarjoaa vähän väliä vaihtamaan Chromeen.

Taas muljahti mieleeni tuosta oikeinkirjoituksen tarkistuksesta, että olikohan se oikea "paikka ja tekijä" tuo EXEL-sivusto tai jokin samanmoinen, joka hoitelee oikeinkirjoitusongelmia?

vaari.

luettu 321 kertaa

kirj. vaari, 29.11.2017, 12:21 @ webmaster
Viestiä on muokannut vaari, 29.11.2017, 12:25

[image]

Tuo loppukaneetti on aika lähellä totuutta, mutta pieni lisäys suotaneen? Eli "Kuinka pienellä järjellä meitä johdetaankaan", siis oliskohan parempi muoto ,että laitetaan siihen "pienen järjen" kohdalle "pienellä järjenkäytöllä", etteivät etenkään nuot kaupunkinme päättäjät ota nokkiinsa?

No oikeampi käännös olisi kait kuitenkin, että "miten vähällä järjellä meitä hallitaankaan"?

vaari.

luettu 301 kertaa
Keskustelun etusivulle
104797 viestiä 8331 viestiketjussa, 122 rekisteröitynyttä käyttäjää, 9 verkossa (0 rekisteröitynyttä, 9 vierasta)
Ota yhteyttä!