www.koskinverkko.com

koskinverkon etusivulle

Keskustelun etusivulle
Lineaarinen

Sähköinen tulevaisuutemme (Talous ja raha)

kirj. Pälkäneeltä päin, 25.01.2019, 11:13

Tässä aamun lööppejä silmäillessäni osui eteen otsikko jossa kerrottiin että tuleviasuuden nimissä Suomeen perustetaan valtakunnallinen sähköautojen akkujen kierrätysverkosto/-organisaatio. Jäin miettimään että miksikös autojen huoltopisteet eivät voi kierrättää näitä sähköautojen akkuja. Tai miksi esim. akkujen kerääjät eivät voi niitä kierrättää. Meillähän on jo olemassa oleva kierrätysjärjestelmä. Tosin, se kyllä maksaa lyijyakuista sen verran huonosti (500e/tn) että tulee edullisemmaksi polttaa akut lyijyksi ja kerätä akkuhapot talteen jolloin ne voi myydä vuoden seisotuksen jälkeen "akkujen korjaajille".

Mutta takaisin sähköautoihin... Mietin tätä sähköistä tulevaisuuttamme jonka on määrä toteutua 2035. Ihan ensiksi pitää muistaa että suurin saastuttaja Suomessa on raideliikenne. Se kuluttaa niin paljon sähköä että jos se lopetettaisiin välittömästi, kaksi ydinvoimalaa voitaisiin sammuttaa. Näennäisesti ydinvoima on puhdasta, mutta kun tiedetään että sen saasteita joudutaan varastoimaan muutamia satoja tuhansai vuosia, niin äkkiseltään se ei enää olekkaan niin puhdasta.

Entäs sitten autot. Norjassa sähköautojen haltijoille/omistajille on valtion puolelta toimitettu lisäverolappu koska sähkönsiirron runkoverkkoa joudutaan vahvistamaan latausten virtapiikkien vuoksi. Sama on siis edessä Suomessakin, ja sehän tarkoittaa että sähkön siirtohinnat nousevat mutta myös sitä että sähköautojen omistajille tulee "sähkövero" maksettavaksi energiaveron lisäksi.

Jos taas ajatellaan taloyhtiöitä ja yksityisiä niin mitä muita kuluja kuin autonhankinta tulee eteen? Ehkä latauspiste. Tänä päivänä tuollainen kahden auton latauspiste, joita näkee markettien pihoilla ja aina sielä täälä, maksaa 8600e/kpl. Jos taloyhtiössä on esim. 40 autopaikkaa, voisi se tarkoittaa 344 000e investointia. Pitää kuitenkin muistaa, että myös pääsulakkeita joutunee kasvattamaan sekä se että mikäli pinejänniteteriffissakin mennään "tahomaksuun" tai tuntikohtaiseen tehomaksuun, saattaa energian hinta nousta hurjastikkin. Käytännössä kaksin-kolminketaistuminen on täysin mahdollista. Siirtohinnoittelusta puhumattakaan.

Jos sitten mietitään itse ajoneuvolla ajamista niin normaalisti tasaista matkanopeutta ajettaessa tarvitaan 30-30kW tehoa nopeuden ylläpitämiseksi. Ehkä 6kW sisätilojen lämmitykseen/jäähdytykseen sekä valoihin ja muuhun sähkölaitteistoon kilowatin verran. Tätä kun vertaa ilmoitukseen että nyt sähköautoihin voidaan ladata 186kWh/15min, niin kauasko tuolla energiamäärällä pääsee ja paljonko se maksaa? Sillä voisi ajaa 4h 20min tasaista ajoa. Joka voisi tarkoittaa 300-320km. Ja energiakustannukset tälle matkalle olisivat ~30-32e nykyenergian hinnoilla. Samalla rahalla ostaisi bensiiniä ~21 litraa ja kulutukseksi muutetttuna se tarkoittaisi 6.7 litran kulutusta sadalle kilometrille. Tältä kantilta tarkasteltuna ei näyttäisi kovin huonolta, mutta olemmekin nyt nykyenergian hintatasossa, ei vielä monopolissa.

Onneksi itse on jo 2035 niin vanha ettei ajo-oikeuttakaan varmaan ole enää olemassa. Joten autoilu tuskinn koskettaa. Mutta kaikki muu hässäkkä josta ei puhuta, sitä kannattaisi miettiä. Varsinkin näin vaalien alla.

...niin... Onhan meillä aina vaihtoehto muuttaa tulevaisuutta mutta harva muutosta haluaa. Nimittäin lentomatkailun lopettaminen. Kun lentämisestä jää kaikki se kerosiini yli, ei polttonesteidenjakelua yksityisille tarvitse lopettaa. Samalla maailman CO2 arvot puhdistuvat ja jääkarhutkin pelastuvat. Mutta se oma napa ja se "minä haluan...". Siihen on vaikea vaikuttaa.

  luettu 202 kertaa

Sähköinen tulevaisuutemme

kirj. KMS, 27.01.2019, 01:43 @ Pälkäneeltä päin

Mietin tätä sähköistä tulevaisuuttamme jonka on määrä toteutua 2035.


Kaikkihan me haluamme vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, eikö niin? Mutta millä keinoin? Yhtenä drendikkäänä ratkaisuna julkisuudessa on esiintynyt sähköautoihin panostaminen. Tuskin on varteenotettavaa poliitikkoa, joka ei hehkuttaisi sähköautoja kasvihuonepäästöistä puhuttaessa. Onhan se niin ympäristöystävällistä ja kansantajuista, kun päästään noista pakokaasuista. Sähköhän tulee töpselistä.

Asia ei kuitenkaan liene aivan noin yksinkertainen. Globaaleja ja kotimaisia haasteita kyllä riittää niin autojen tuotantokapasiteetin riittävyydessä kuin päästöjen ja hiilijalanjälkien vähentämisessä.

Liikenne- ja viestintäministeriön raportin mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 noin 670000 sähköautoa.

Tavalliselle tallaajalle sähköautojen hinnat kuitenkin karkaavat käsistä, vaikka raha onkin nykyään velkaa. Ja velallahan globaalia taloutta pyöritetään.

"Sähköautojen ympäristövaikutuksia voidaan analysoida vain ottamalla huomioon sen koko elinkaari mukaan lukien tuotanto, käyttö ja kierrätys, ja vertaamalla näitä perinteisiin ajoneuvoihin. Vertailuissa kiinnitetään huomiota elinkaaren aikaiseen hiilijalanjälkeen.

Valmistuksen aikaiset päästöt ovat sähköautoilla korkeammat kuin perinteisellä dieselillä, mikä johtuu koboltin ja litiumin suuresta määrästä akkujen valmistuksessa.

Sähköautolla pitää tässä vertailussa ajaa 60 000 kilometriä ennen kuin se oli dieseliä puhtaampi."

On laskettu, että sähköautojen elinkaarenaikaiset päästöt ovat 12–31 prosenttia perinteisiä ajoneuvoja korkeammat, jos energia on tuotettu hiilivoimalla. Kiinassa ja Intiassa on kuitenkin hiilivoimaloiden tuottama energia vielä pitkään pääasiallinen tuotantotapa.

Alla valveutuneen lukijan mielipide.

https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/4092543/Lukijalta+Sahkoauton+hiilijalanjaljet+kauhistuttavat

  luettu 110 kertaa

Sähköinen tulevaisuutemme

kirj. tuntematon, 27.01.2019, 08:02 @ KMS

Maailma muuttuu, kaupungistuminen kiihtyy, väestö ikääntyy. Helsinki-Tallinna rakennustyö käynnistyy ja nopeiden junayhteyksien teko Helsingistä Turkuun ja Tampereelle EU-rahoitteisena. Hukkalämmön hyötykäyttö etenee. SOTE vaatii vähemmän kuutioita jne. Kyllä tässä muutoksessa säilölläkin toimeen tullaan. Originaalit on marginaaliryhmä syrjäsuomessa ajelevat biodiisselillä pitkin pitäjää.

  luettu 117 kertaa

Sähköinen tulevaisuutemme

kirj. Mutku, 27.01.2019, 08:21 @ tuntematon

Maailma muuttuu, kaupungistuminen kiihtyy, väestö ikääntyy. Helsinki-Tallinna rakennustyö käynnistyy ja nopeiden junayhteyksien teko Helsingistä Turkuun ja Tampereelle EU-rahoitteisena. Hukkalämmön hyötykäyttö etenee. SOTE vaatii vähemmän kuutioita jne. Kyllä tässä muutoksessa säilölläkin toimeen tullaan. Originaalit on marginaaliryhmä syrjäsuomessa ajelevat biodiisselillä pitkin pitäjää.

Mutku demarit valitettavasti uhkaavat olla seuraavassa hallituksessa.
Se tietää että tulvaisuuteen ei ivestoida.
Rakennustyöt pysähtyy kun vain toverit saavat osallistua, ja sehän tietää paluuta 70-luvun rakentamiseen.
Hukkalämmön hyötykäytön korvaa demarien tyhjäkäynti.
Sotessa säästetyt neliöt valjastetaan vaaleanpunaiseen unelmaan jne.
Ei hyvältä näytä. Pe....e!

  luettu 109 kertaa

Sähköinen tulevaisuutemme

kirj. Pälkäneeltä päin, 27.01.2019, 10:30 @ tuntematon

Jos lähdetään liikkeelle siitä että väestö vähenee kiihtyvällä tahdilla. Kuuden vuoden päästä suomalaisia on arviolta 3.9 miljoonaa. Mistä ne kaupunkilaistuvat tulevat? Luonnon kiertokulku on armoton. Taloja rakennetaan ja sairaaloita laajennetaan. Nytkin viimeksi meitä oli kaksi kuuden hengen huoneessa Valkeakoskella reilun viikon. Ei ollut tunkua.

Taloja rakenetaan sellaisille ihmismäärille kaupunkeihin että oikein ihmetyttää. No, ruotsalaisten rakennuslikkeiden innon ymmärtää: Liikevoitto. Mutta se into jolla pankit niitä rakennuttavat niin se ihmetyttää.

Tällä hetkellä trendi on vielä kaupungeista pois. Eli ne ihmiset jotka pystyvät tekemään etätyötä, ne muuttavat maaseudulle. Kaikille se ei käy ja toiset kompastuvat ylisuuriin hintapyyntöihin. Mutta muuttoliike on alkanut jo vuosia sitten ja se kasvaa pikkuhiljaa.

Jotenkin tuntuu että täysin vastakkaiset asiat toteutuvat yhteiskunnassamme. Kuka/mikä tätä "kakofoniaa ohjaa"?

  luettu 107 kertaa

Sähköinen tulevaisuutemme

kirj. Pälkäneeltä päin, 27.01.2019, 10:24 @ KMS

Näinhän se menee. Ja jotta päästäisii eduskunnan "märkiin päiväuniin" niin pitikös joka vuosi rekisteröidä 80 000 sähköautoa?

Saas nähdä mitä tästä vielä tulee. Joutuuko EU pyörtämään päätöksensä? Onko liittovaltio vielä silloin pystyssä?

  luettu 108 kertaa

Sähköinen tulevaisuutemme

kirj. Matemaatikko Ojala, 04.02.2019, 09:29 @ Pälkäneeltä päin

Aloituksesta kun ottaa lasku- ym virheet pois, niin ei jää kuin sidesanat jäljelle.

  luettu 76 kertaa
Keskustelun etusivulle
108379 viestiä 8578 viestiketjussa, 132 rekisteröitynyttä käyttäjää, 9 verkossa (0 rekisteröitynyttä, 9 vierasta)
Ota yhteyttä!